Omhoog
Aanmelden
thema het weer

 Afbeeldingsresultaten voor thema het weer groep 1 2

Het weer is erg belangrijk. Elke dag kijken we naar buiten: hoe is het weer? Wat moet ik aantrekken?
 
In de klas staan wij stil bij de verschillende weersoorten. Wij gaan de weerberichten goed bekijken. 
Wij gaan nieuwe woorden leren als; bries/ orkaan/ bui/ ijzel. Wij luisteren naar mooie verhalen en prentenboeken over het weer. Wij leren rijmpjes en versjes. Wij denken na over beginrijm. Ook komt het hakken en plakken van woorden weer voorbij. En....we leren 2 nieuwe letters; de W en de L.
 
Natuurlijk komt onze kijktafel weer vol te staan met materialen rondom het thema. 
 
Ook gaan we aan de slag met allerlei rekendoelen: De jongste kinderen gaan bezig met de cijfers 0-6 of 0-10 en de oudsten gaan een stapje verder, 0-12. Kunnen we deze aantallen neerleggen enherkennen we de cijfersymbolen al?
We hopen dat het goed gat regenen, dan gaan we de regen meten met een regenmeter. ook de dagen van de week komen aan de orde. Wij gaan ook spiegelen en patronen maken. Begrippen als voor-achter-naast-dichtbij-links en rechts komen voorbij.
 
Dit alles gaat natuurlijk heel spelenderwijs. Door te spelen in de hoeken kunnen de kinderen zelfontdekkend bezig zijn. Misschien leren we wel het weer te voorspellen en te presenteren... in de huishoek kunnen we bezig zijn met het sorteren van de kleding op warm en koud. Wat hoort bij welk weer-type?
 
En...we starten al heel snel met een echt Kabouterpad in het Volkspark! Dat wordt vast weer een heel erg leuk thema om aan te werken en te ontdekken!
Wij hebben er zin in!

IMG_1826.jpg
Het thema ging met Raai de Kraai van start.
Hij vertelde hoe hij in het weekend tegen de wind in was gevlogen. Gelukkig had hij terug windje mee!
IMG_1827.jpg
Op het schoolplein gingen wij buiten de wind ervaren.
IMG_1828.jpg
IMG_1830.jpg
IMG_1833.jpg
IMG_1835.jpg
IMG_1839.jpg
Wij hebben gerekend : hoeveel druppels vallen er op de paraplu en welk getal hoort daarbij?

IMG_1840.jpg

IMG_1841.jpg

IMG_1844.jpg
In de zandtafel hebben wij de muizen geholpen aan een holletje , en kabouters een paddestoel om in te wonen.

IMG_1846.jpg
IMG_1855.jpg


IMG_1857.jpg
Onze lampion gaat over het weer.
De wind die de bladeren en appels laat vallen ,een regenboog met zijn kleuren , boer Boris of Raai de kraai in de regen en een dikke spin in een web.

IMG_1858.jpg

IMG_1860.jpg
Nadat wij een spin van dichtbij hadden bekeken , ging de gele groep er een vouwen van 16 vierkantjes.
Appelmoes maken
IMG_1864.jpg
Wat heb je allemaal nodig om appelmoes te koken en wat niet?
Hier hielden wij een denkgesprek over met allerlei materiaal.
Hoort melk bij appelmoes maken? Een maatbeker hoort die erbij?
IMG_1866.jpg
Alle kinderen helpen mee met het schillen van de appels.


IMG_1868.jpg
IMG_1869.jpg
IMG_1870.jpg
Mmmm het gaat al lekker ruiken in de klas.

IMG_1872.jpg
Goed zo Iris roer maar in de pan met moes./
IMG_1873.jpg
Christian roert de appelmoes nog een keer goed door voor dat wij de potjes vullen om mee naar huis te nemen.
Dat is smullen straks!
IMG_1927.jpg
Rainn en Jelaisa hebben een gezellig holletje gemaakt in de zandtafel.
IMG_1928.jpg

IMG_1929.jpg
De lampion in wording.

IMG_1930.jpg
Spelen met de opdrachten uit het taal - en rekenkastje.

IMG_1930.jpg

IMG_1931.jpg
Onze nieuwe klank W verwerken met zoeken en knippen uit tijdschriften.




















CBS Het Baken  |  P.A. van Meverstraat 9 1507 XE Zaandam  |  075-6164886  |  info@het-baken.nl