Omhoog
Aanmelden
De Grote Rekendag
Woensdag 28 maart was het weer zover...De Grote Rekendag!
We startten in de kring.
Hoe kan je opschrijven als je 5 wil laten zien?
We bedenken allerlei vormen en schrijven dit op.
IMG_5800 (Small).JPG
IMG_5802 (Small).JPG
We gaan in 3-tallen allerlei spullen uit de klas tellen. We verdelen de taken: 1 legt de spullen overzichtelijk neer, 1 gaat ze tellen en 1 schrijft het op.
IMG_5803 (Small).JPG
IMG_5804 (Small).JPG 
IMG_5806 klein.jpg 
IMG_5807 (Small).JPG 
Daarna komen we weer in de kring voor de uitleg van de 4 rekenactiviteiten die allemaal te maken hebben met het onderwerp van dit jaar: de school als pakhuis.

In een groepje van 6/7 kinderen gaan we aan de slag.
1 activiteit is een kwartet. Ga met z'n tweeën of alleen in een hoepel staan. Je pakt een getal of krijgt er 1 van juf. We zeggen: "Klaar voor de start, af!" Je gaat de kaarten verzamelen die evenveel stippen, turfstrepen, beren hebben als je getal. Leg deze in de hoepel en roep: "Kwartet!" Wie is het snelste? 

Er waren slimme kinderen bij: 1 kind koos het getal 1:"Dan hoef ik niks te tellen en kan ik winnen!, was het argument. Weer een ander koos de 10 om te winnen: "Ik​ weet in 1x hoe 10 eruit ziet bij de stippen en de turfstrepen!"
IMG_5808 (Small).JPG 
IMG_5809 (Small).JPG
Een tweede activiteit is het sorteren van spullen en in een grafiekvorm neerleggen. Tel de spullen van elk soort en stempel het juiste getal op een briefje en leg dat erbij.
IMG_5810 (Small).JPG
Nadat elk groepje 2 rekenactiviteiten heeft gedaan hebben we een welverdiende pauze!
IMG_5812 (Small).JPG
We gaan weer verder!
Activiteit 3 gaat als volgt: op welke manier kan je zoveel mogelijk wc rollen in de doos krijgen? Je mag ze niet plat maken.
IMG_5811 (Small).JPG
En activiteit 4: er is een bak met allemaal verschillende spullen uit de klas. Leg ze op de tafel neer en ga met elkaar bespreken hoe je deze gaat sorteren. Er staan 4 dozen waar je spullen van hetzelfde soort in kan doen.

Het was heel grappig dat elke groep weer iets anders bedacht om te sorteren. Zo werd er gesorteerd op speelgoed, knutselspullen, houten spullen, schrijfspullen, spullen om te meten en dat op te schrijven, karton.
IMG_5813 (Small).JPG

Als afsluiting legden we in de kring nog een keer de grafiek met spullen neer en keken waarvan het meeste en minste was. Is er ook van iets evenveel?
Dat konden we niet ontdekken. Jason liet ons zien hoe je evenveel kan maken. Dank je jongen, weer wat geleerd, fijn!

We hebben op deze ochtend heel veel geleerd, super!!














CBS Het Baken  |  P.A. van Meverstraat 9 1507 XE Zaandam  |  075-2010120  |  info@het-baken.nl